Galeasen Hjalm

HJALM sejler trods grundstødning og forlis


Af Nis Olsen


Galeasen HJALM på 28 meters længde er det største af de gamle træskibe, som har fast liggeplads i Holbæk Gamle Havn.


HJALM er bygget i Assens i 1901 til at sejle med fragt i lasten. Hun havde en lang karriere som erhvervsfartøj, inden hun i 1978 blev købt af Holbæk Kommune. Kommunen brugte skibet som et ungdomsprojekt og fik med fagfolks hjælp rigget HJALM op som galease med to master, hvor den forreste mast er højest. Den rejser sig 22,5 meter over vandoverfladen, så skibet kan bære 265 kvadratmeter sejl.
Efter oprigningen sejlede hun talrige ture med gæster, hovedsageligt skolebørn på lejrskoleture rundt i danske farvande med besøg i mange fremmede havne. Hurtigt blev HJALM kendt viden om som Holbæks byskib. Det ry har HJALM stadig.

 

Efter 20 års drift valgte kommunen at sælge skibet, men private borgere forhindrede, at hun forsvandt fra byen. De stiftede en fond, som overtog skibet. HJALM er således stadig hjemhørende i Holbæk, så dets store hvide sejl kan ses på fjorden.

 

Sejladsen med lejrskoleelever er gennem årene blevet mindre, så skibet sejler nu også med mange andre chartergæster, som gerne vil fejre en festlig begivenhed på fjorden, eller bare nyde en solnedgangstur. HJALM har plads til 38 gæster om bord på dagture og 28 overnattende gæster. Hun bliver sejlet af en professionel skipper og bedstemand.

 

Fortid som arbejdsskib

 

Inden HJALM blev lejrskole- og charterskib, havde hun næsten 80 år som erhvervsskib. Hun blev bygget i Assens i 1901 til en svensk ejer og fik navnet HULDA. I 1907 kom hun under dansk flag og blev omdøbt til CHR. JENSEN. I 1910 strandede hun under en tur til Tyskland, men blev slæbt fri.


I 1924 blev skibet handlet til ny ejer og omdøbt til HJALM. I 1929 skiftede hun navn til MAGDA. I 1935 blev hun solgt til en skipper, der døbte hende om til DYKKEREN og riggede hende om til stenfisker og dykkerskib. Det var en omfattende ombygning, hvor kølen blev hævet, så skibet kunne flyde ind på lavere vand for at grabbe sten. I den periode opstod en ny dramatisk situation, da skibet forliste under en bugsering i 1971 i Kattegat, hvor hun blev trukket ned under vandet. Hun blev senere hævet igen.


Skibets lange karriere som arbejdsskib sluttede efter 40 år som stenfisker, da Holbæk Kommune overtog hende i 1978 og døbte hende om til et af de tidligere navne, HJALM.

  

 

Hendes historie er speciel. Først var hun fragtskib, men blev ombygget til stenfisker, som senere blev ombygget til lejrskoleskib. Derfor er HJALM udnævnt til et bevaringsværdigt historisk træskib. Dem findes der kun omkring 200 af i Danmark. Udnævnelsen kommer fra Skibsbevaringsfonden under Kulturministeriet, som også har ydet økonomisk støtte til HJALMs istandsættelse og vedligehold.

 

Holbæk Kommune yder fortsat økonomisk støtte til at holde HJALM sejlende i form af projekter for kommunens skolebørn.

#hjalm på Instagram

Flere oplevelser på havnen

På gensyn...